منوعات

حواديت قبل النوم باللهجة المصرية

حواديت قبل النوم باللهجة المصرية والتي تعتبر مزيج من السحر والمغامرة التي تأخذ الأطفال إلى عالم آخر خيالي ومثير يشعرهم بالسعادة، وتتميز حواديت قبل النوم باللهجة المصرية بأسلوبها البسيط والغير معقد مما يجعلها مناسبة للأطفال الصغار فالقصص تقدم لهم عوالم مختلفة تمامًا عن العالم الذي يعيشون فيه من حيث الشخصيات والاماكن الساحرة والمغامرات المثيرة ولا تقتصر القصص والحواديت على هذا فقط بل تحمل الكثير من العبر والمواعظ والقيم مثل الصدق والأمانة والتسامح والتعاون وغيرهم.

حواديت قبل النوم باللهجة المصرية

حواديت قبل النوم باللهجة المصرية

فيما يلي حواديت قبل النوم باللهجة المصرية تساعد على تنمية عقول الصغار وتشعرهم بالمتعة والتسلية فضلًا عن أنها تشجعهم على القراءة وتجذبهم لعالم الكتب منذ الصغر: 

قصة حليم والساحر

قصة حليم والساحر

كان ياما كان في آخر الزمان كان في واحد اسمه حليم، حليم كان عايش في بيت صغير على آخر الطريق اللي بيوصل للمدينة والطريق ده كان هو طريق الناس اللي بتدخل وتخرج من المدينة. 

حليم كان شغال في النصب والسرقة وخصوصاً سرقة الناس اللي بتعدي من طريق المدينة كان بيتعمد يسرق فلوسهم والأشياء الثمينة اللي يملكوها، وكان حليم عنده مخزن كبير لكل الحاجات الثمينة اللي كان بيسرقها من الناس.

وتمر الأيام وحليم لسه مستمر في السرقة وفي يوم شاف واحد واقف في آخر الطريق وكانت ملابسه غريبة وشكلها مشدود فقرب حليم منه وسأله ( أسمك إيه ) فرد عليه الراجل ( اسمي سامى) والراجل ده كان شغال في السحر والشعوذة والأعمال بس حليم طبعا مش عارف بكدة.

قرب حليم والراجل من بعض وبدأوا يتكلموا في مواضيع بسيطة، سأله سامي ( أزيك يا حليم عامل إيه ) رد عليه حليم وقاله أنا تمام مشغول بشغلي واستمر الاثنين في الكلام عادي جدًا وكانوا متفاهمين.

وبعد شوية بدأ سامي يحس أن في حاجة غلط وينشغل شوية وفي الوقت ده حاول حليم إنه يسرق سامي بس طبعا سحر سامي كان قوي فحليم كان صعب يسرق منه حاجة. 

سأله سامي ( أنت ازاي تحاول تسرقني) رد عليه حليم وقاله لا طبعا أنا كنت عايز أسألك بس حليم قاله يعني مكنتش بتحاول تسرقني وتسرق الأشياء اللي جنبي فرتبك حليم ورد عليه قاله لا طبعا أنا بس قعدت أسأل. 

بعد كدة بدأ سامي يقول لحليم إن اللي عمله في الناس غلط وأن الناس عانت كتير بسبب سرقته ليهم، وكمل كلامه وقال لو تعرف ازاي أفعالك بتأثر على حياة الناس اللي بتسرقهم هتتصدم.

بدأ سامي بعد كدة يستخدم العصاية السحرية وظهرت له صورة الراجل في محاولة إنه يهدى مراته اللي كان بكائها غزير ومراته بتعيط وبتقول ( لو فلوسنا متسرقتش كان زمانا قدرنا نسدد كل الديون اللي علينا ونحافظ علي بيتنا بس دلوقتي خلاص بيتنا هيتحجز عليه وهنكون في الشارع).

حس حليم إنه زعل وقال لهم مش مشكلة ده ممكن عشان مكنتش شغالة صح، غضب جدا سامى من حليم وقاله بغضب ( أنت مش شايف نتيجة أفعالك). أنت لازم تتعلم الدرس وتتعظ وعشان كدة هتبقى حصان لحد ما تفهم معنى الشغل الصالح. 

مسك سامي العصاية مرة تانية وبدأ يغير شكل حليم وفعلاً حليم اتحول لحصان، حاول حليم يتوسل لسامي عشان يرجعه انسان زي مكان بس سامي رفض وقاله عشان ترجع إنسان لازم ترجع كل اللي سرقته من الناس.

وافق حليم فعلا وبدأ يرجع للناس حاجاتهم اللي سرقها ولكن بعض الناس فضل يدور عليهم عشان يرجع ليهم الحاجة بس للأسف معرفش يوصلهم وفضل حليم مضطر يعيش حياته كحصان وخلال الوقت ده 

بدأ حليم يحس بالندم ويعرف نتيجة أفعاله السيئة وتأثيرها على الناس وبعد ما انتهت فترة العقوبة رجع حليم إنسان مرة تانية بقلب جديد وشخصية صالحة، ودور على شغل حلال وبدأ يشتغل ويعيش حياة طبيعية وآمنة.

وطبعا الدرس اللي ممكن نستفيد منه من القصة إننا لازم نشتغل شغل حلتا ونكسب فلوس من تعبنا ونبعد عن الحرام والسرقة وأي حاجة بتأذي حياة الناس.

قصة الغزالة والاسد

قصة الغزالة والاسد

في يوم من أيام زمان كان هناك غابة كبيرة الغابة دي كان فيها غزالة بيضة وشكلها جميل، كانت الغزالة دي بتعيش في الغابة مع حيوانات كتير وكان أقرب صاحب ليها في الغابة هو الحصان كانوا دايما يلعبوا مع بعض، وفي يوم من الأيام كانت الغزالة بتمشي في الغابة لوحدها.

وفجأة بتقابل مجموعة من الأسود اللي ماشية ناحية الغابة عشان تهاجم الحيوانات وتأكلهم، والحيوانات كلها هربت منهم ومن ضمنهم الغزالة هربت لمكان بعيد من الغابة عشان تضمن أنها تكون في أمان وتحمى نفسها من الأسود. 

وبعد شوية تفتكر الحصان وتسأل نفسها يا ترى حصله إيه وهل هو عايش ولا ميت وقررت أنها تخرج تبحث عنه لحد متلاقيه.

ومشيت الغزالة لحد مكان الحصان ونادت عليه ولما الحصان سمع صوتها فرح جدا وحس بأمان وفتح لها الباب عشان تدخل وجاب لها طعام وشراب وقعدوا يتفقدوا على بعض. 

وبدأت الغزالة تسأل الحصان عن الجيران والحيوانات اللي حواليه وقالها إن فيه فيل وقرد وذئب وطبعا لما سمعت ذئب خافت وظهر علي وشها القلق بس الحصان طمنها إنه اتفق مع الذئب إنه مش هياكل حد من أصحابه.

وفي وقت الليل ترك الحصان الغزالة ترتاح ومشى لمكان بعيد عشان ينام ولما صحيت الغزالة وفتحت النافذة شافت الذئب قاعد برة بينظر لها وهنا حست إنه عايز يهاجمها وقررت تحاول تفضل صاحية طول الليل عشان تحمي نفسها بس مقدرتش والنوم غلبها ونامت.

وفي نص الليل سمعت الغزالة أصوات أقدام بتقرب من الباب وفي حد بدأ يدق على الباب وسألها أسمك إيه فردت وقالت اسمي غزالة وأنت أسمك إيه قالها الذئب فردت عليه بسرعة وقالت إنها مش هتفتح الباب.

حاول الذئب إنه يطمئنها ويقول لها إنه مش هيأذيها بس هي رفضت وقررت أنها تعمل خطة عشان تتخلص من الذئب من غير متسبب أي مشكلة للحصان.

ولما طلع النهار ذهبت الغزالة إلى المتجر واشترت فراء زي النمر ولبسته وبدأت بالفعل تتدرب على صوت النمر وتقلده كويس وفي الليل دق الذئب الباب فعملت صوت النمر وقالت له مالك يا ذئب وهنا الذئب حس بالخوف وقال له إنه عاوز يسلم عليه بس.

فردت عليه الغزالة بصوت النمر وقالت مفيش غزالة هنا أنا نمر فرح الذئب وفكر أنه يروح لبيت النمر الحقيقي ويأكل الغزالة اللي هناك ولما راح فعلا لبيت النمر الحقيقي لقي النمر قدامه فخاف وقال فين الغزالة فضحك الذئب وقاله مفيش غزالة هنا وأنه عاوز يأكل وهياكل الذئب وفعلا هجم النمر على الذئب وأكله.

رجع الحصان على بيته ولقى الغزالة سالمة وفي حالة جيدة وحكت له كل اللي حصل وقدر ذكائها وفرح بها وتأكد من حبها له وخوفها عليها وشكرها على حرصها على الصداقة الحقيقية التي بينهم.

ونستفيد من هذه القصة أن أي حد بيحاول يحبس الناس بمكائد هينحبس فيها وربنا هيرد له نفس الضرر اللي كان عاوز يوقع غيره به وطبعا القصة بتأكد لينا على أهمية الصداقة.

حواديت قبل النوم باللهجة المصرية مُسلية وممتعة وتعلم أطفالنا الكثير من الصفات الجميلة والنبيلة لذلك نحرص على أن نقدم حواديت قبل النوم باللهجة المصرية مُختارة بعناية لنحقق لأطفالنا المُتعة والاستفادة.

الأسئلة الشائعة

والآن لنتعرف على أبرز الأسئلة الشائعة حول حواديت قبل النوم باللهجة المصرية وأهم هذه الأسئلة هي: 

ماذا احكي لطفلك قبل النوم؟

يُفضل الأطفال سماع الحواديت والقصص القصيرة قبل النوم كما بحب البعض أيضًا أن يقرأ القصص بنفسه وفي الحالتين فهذا أمر رائع للغاية فالقصص تعلم الأطفال الكثير من الأمور المفيدة التي تنفعهم في حياتهم المستقبلية. 

من أشهر قصص الأطفال؟

  • قصة السلحفاة والأرنب
  • قصة الفصول الأربعة
  • قصة الحاكم وابنة المزارع
  • قصة الراعي البسيط
  • قصة الكنز والكلب الوفي
  • قصة الذئب والسبع خراف
  • قصة الأميرة النائمة
  • قصة الملك الكسول

هل القصص مفيدة للأطفال؟

نعم، حيث تساهم القصص في تعريف الطفل عن مفهوم التغيير وتفتح له آفاق لتخيل أحداث جديدة كما تخلق له مشاعر جديدة تكون مصاحبة لتلك المواقف التي يقرأها ويستمع لها في القصص كما تعزز من قدرته على تذكر الأشياء التي حدثت في الماضي والتحدّث عنها.

المصادر

الوسوم

  • حواديت مصرية قبل النوم
  • حواديت باللهجة المصرية للأطفال
  • قصص مصرية مسلية للاطفال
  • حكايات زمان بالمصري
  • تنمية الخيال عند الاطفال بالقصص
  • حواديت قبل النوم باللهجة المصرية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى